پرباز

نگاه رو به جلو؛ اما اسیر در گذشته

پرباز

نگاه رو به جلو؛ اما اسیر در گذشته

پرباز

پرواز را به خاطر بسپار؛ پرنده مردنی‌ست...
فروغ فرخزاد

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

چه می شود که...؟

شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۱ ب.ظ
یک موردی که اخیرا به آن فکر می کنم و واقعا ذهن را درگیر کرده مساله عدم توانایی در پیش برد فنی پروژه هاست. به طور کلی اگر هر فعالیت دراز مدتی را یک پروژه بنامیم، متاسفانه در ایران بخش خیلی زیادی از آن ها محکوم به شکست هستند. شاید علت آن دید حاکم بر این ها باشد. این نحوه نگرش که برای پیش برد پروژه هر چه کمتر باشیم بهتر است. اگر 7 وظیفه مهم برای انجام باشد، تا جایی که بشود بین همان مسئولان اولیه تقسیم می شود. مبادا کس دیگری را به گروه اضافه کنیم و نون خور اضافه شود. بدین ترتیب بعضی وظایف خطیر که خیلی کلیدی هستند، اهمیتشان کاملا نادیده گرفته می شود و نهایت کار می شود همان که این روز ها خیلی می بینیم.
شاید علت این امر جایگاه نامناسب علوم انسانی باشد. یعنی کسانی که مبانی مدیریت و ... را فراگرفته اند در مکان صحیح خود قرار نگرفته اند و جای آن ها را افرادی دیگر اشغال کرده اند.
بدین ترتیب شاهد بسیاری از پروژه های موفقی بوده ایم که پس از مدتی به دلیل عدم رعایت استانداردها سقوط کرده اند و در اوج ناباوری به تاریخ پیوسته اند.
نظر شخصی بنده است، اما به طور مثال همین سریال دردسرهای عظیم. در قسمت اول آن که پارسال پخش می شد، زندگی ها رئال بود و داستان روایت طبیعی از زندگی مردم در قشرهای مختلف داشت. می توانست بهتر باشد ولی به هر حال یک مجموعه موفق به شمار می آمد. با مشاهده این موفقیت و اقبال عمومی که به آن وجود داشت، مسئولین و دست اندرکاران تصمیم گرفتند که شماره 2 آن هم ساخته شود. ماه رمضان امسال شاهد پخش این سریال هستیم که تا بحال چند قسمت از آن پخش شده، اما این چیزی که دیده شده به نظر به اندازه شماره قبلی خود موفق نمی آید. بازیگران و روند اصلی داستان دیگر بستر واقعی گذشته را ندارد و در مواردی بیشتر آزاد دهنده است تا خنده دار. آزار دهنده از نوع غیر واقعی که حرص آدم را در می آورد. خوب این اتفاق به چه دلیل افتاده؟
برای شخص بنده پیش آمده که گاهی بر اثر تمرکز بر روی یک پروژه و غرق شدن در آن، نخ را گم کرده ام و بعد از انتشار خروجی متوجه شده ام که واقعیت بر خلاف آن چیزی شد، که فکر می کردم. به همین دلیل یک ناظر بیرونی برای سبک سنگین کردن کار در پروژه های مهم لازم به نظر می آید تا از بیراهه رفتن و خارج نشدن از مسیر موفقیت جلوگیری کند.

نظرات  (۱)

سلام دوست عزیز مطالبتون عالیه موفق باشید.

مسعود رضایی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی